РЕКОМЕНДАЦІЇ ПСИХОЛОГА ЩОДО РОЗВИТКУ ПІЗНАВАЛЬНОЇ СФЕРИ УЧНІВ
УВАГА
1.Включайтевзаняттязавдання,щопотребують тривалогозосередження:намалюватимісто, побудувати складний міст, прослухати і переказати казку тощо.
2.Частішепропонуйтедітям,особливознизьким показником розвитку уваги, вправи: у газеті, у старій книзі на одній зі сторінок закреслювати олівцем усі букви “а”, намагаючись не пропускати їх (завдання поступовоможна ускладнити,попросивши дитину закреслити всі букви “а”, обвести обвести у кружечок усі букви “к”, підкресливши всі букви “о”.
3.Використовуйте дидактичні ігри з чітко вираженими правилами.
4.Регулярно включайте дітей у виконання завдань за попередньорозробленимпланомдій:можна виконуватибудівлізконструкторів,малюнки, орнаменти, аплікації, вироби, форму яких ви задаєте словесно або за допомогою схеми.
5.Пропонуйтедітям:повторюватислова,цифри, речення, сказані вами; незакінчені фрази, які потрібно закінчити;запитання,на які необхідно відповісти, заохочуючитихдітей,хтонамагаєтьсячастіше відповідати на них.
6.Учіть порівнювати, аналізувати зразок і результати своєїабочужоїроботи,знаходитиівиправляти помилки.
7.Наурокахушколівіддітейпотрібношвидке переключення уваги з одного виду діяльності на інший. Цю властивість уваги можна формувати за допомогою рухових вправ. Дитина повинна починати, виконуватийзакінчуватисвоїдіїзакомандою дорослого, швидко переходячи від одного виду рухів ‘до іншого: стрибати, зупинятися, крокувати тощо.
МИСЛЕННЯ
Розумовий процес складається з низки операцій. Найпоширеніші з них – аналіз, синтез, аналогія, порівняння, узагальнення, класифікація. Найчастіше більшість із них не усвідомлюються. Тому для того, щоб дитина активно володіла розумовими операціями, їх треба виділити, довести до рівня усвідомлення і спеціально навчити.
1.Включайте в заняття завдання на: порівняння пари предметівабоявищ-знаходженняподібностій відмінностей між ними; класифікацію, узагальнення різнихпредметівзазагальнимиознаками; знаходження”зайвого”словаабозображення,не пов’язаного загальною ознакою з іншими; складання цілогозчастин(розрізнікартинки);послідовне розкладання картинок і складання розповіді за ними; усвідомлення закономірностей (розглянути орнамент, візерунок, продовжити його); завдання на кмітливість, логічні міркування тощо.
2.Заняття з малювання , ліплення, виготовлення різних виробів повинні не тільки включати копіювання зразка і відпрацьовування окремих графічних навичок, а й розвивати вміння планомірно досліджувати предмети, фантазувати, уявляти.
3.Розширюйте кругозір дітей, їхні основні уявлення про природні, соціальні явища,нагромаджуйте в дітей знання і враження, обговорюючи з ними прочитані книжки, аналізуючи поведінку людей.
РЕКОМЕНДАЦІЇ З РОЗВИТКУ ПАМ’ЯТІ
1.Учи з бажанням знати і пам’ятати.
2.Ретельно аналізуй і осмислюй весь матеріал, який запам’ятовуєш.
3.Використовуй під час запам’ятовування плани, схеми,смисловіопори,проблемніситуації тощо.
4.Запам’ятовуй матеріал частинами.
5.Краще вчи по одній годині сім днів, ніж сім годин за один день.
6.Після математикивчи історію, після фізики –літературу краще запам’ятовується різноманітне.
7.Переказуйматеріал,ставсобізапитанняі відповідай на них.
8.Чергуй види діяльності: складні завдання та прості, працю й відпочинок.
9.Якщоотримавзавданняувівторок,а відповідатипотрібновп’ятницю,нечекай четверга: учи одразу, а в четвер тільки повтори.
10.Використовуй свої знання в діяльності.
11.Пам’ятай, що краще запам’ятовується початок і кінець,гірше – середина.Тож на середині уроку спробуй бути більш уважнішим.
12.Кращезапам’ятовуєтьсялогічнопов’язаний матеріал, ніж окремі слова.